Rekomendacje siłą w biznesie

Każdego dnia korzystamy z miliona usług i produktów. Zależy nam na najwyższej jakości i dobrej cenie. Jako klienci wymagamy od firmy świadczącej usługi lub oferującej dany towar, aby wykonała ją z należytą starannością, a produkt spełniał nasze oczekiwania. Mówią, że rekomendacje są siłą w biznesie. Czy to stwierdzenie jest prawdziwe? Czy biznes oparty na poleceniach może przynosić lepsze efekty? W którym biznesie warto korzystać z systemu rekomendacji? Zobaczcie sami.

System rekomendacji siłą w biznesie

Czy spotkałeś się z sytuacją, w której potrzebowałeś dobrego specjalisty? Branża jest dowolna. Może to być hydraulik, prawnik, doradca ubezpieczeniowy czy finansowy, a nawet fryzjerka, kosmetyczka czy lekarz. W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie dostęp do informacji jest na wyciągnięcie ręki, bardzo szybko znajdujemy odpowiedź na pytanie – czy ta osoba czy dana firma jest dobra czy też nie? Ogólnodostępne platformy, na których gromadzone są opinie od klientów, którzy skorzystali już z usług lub zakupili produkt pokazują nam obraz jakości pracy przedsiębiorcy. Wielokrotnie zdarzało mi się korzystać na przykład serwisu znanylekarz.pl lub ceneo.pl, gdzie przed skorzystaniem z wizyty u lekarza czy zakupu nowego sprzętu do redakcji decyzję podejmowałam w oparciu o przeczytane opinie innych użytkowników. Doskonałym miejscem do gromadzenia opinii od naszych klientów jest wizytówka w Google. Prócz zamieszczonych rekomendacji, w jednym miejscu możesz zobaczyć zdjęcia firmy, które są potwierdzeniem jej realnego istnienia. Zwracaj uwagę na ich realizm. Poddaj własnej ocenie czy dana fotografia nie przypomina ci takiej, którą już gdzieś widziałeś? Adres firmy wraz z mapą dojazdu ułatwi ci dotarcie na miejsce. To tylko jedne z kilku ułatwień, które oferuje wizytówka Google.

Napotkane opinie wpisane w sieci są różnorodne. Każdemu przedsiębiorcy zależy zawsze na prawdziwych osądach, zarówno tych pozytywnych jak i tych negatywnych. Nie istnieją firmy, które mają same dobre rekomendacje. Zawsze znajdzie się ktoś, komu nasza praca nie będzie odpowiadać i to jest normalna kolej rzeczy. W mojej pracy bardzo często spotykam się z ludźmi, od których wielokrotnie słyszę, że oni nie kupują moich produktów, tylko kupują mnie. Bo nie chodzi o sam zakup książki, ale o spersonalizowaną dedykacją, którą możesz uzyskać tylko w sklepie autorki. Nie do końca ważne jest to, co sprzedajesz. Ważne jest to, że to właśnie Ty to robisz. Klient nie będzie pamiętał co do niego mówiłeś, jakie zalety produktu wymieniałeś, jak sprawnie omawiałeś specyfikę towaru lub jak zachwalałeś swoje usługi. Za to będzie pamiętał jak się przy Tobie czuł podczas zakupu. Wielokrotnie wybieramy się do fryzjera czy kosmetyczki tylko dlatego, że jej/jego usługi lubimy, że dobrze nam się rozmawia i świetnie się tam czujemy. Dlatego tak ważne jest dbanie przez nas-przedsiębiorców o to, aby nasi klienci zostawiali swoje opinie o naszych produktach lub usługach.

foto: Freepik

Lepsze efekty dzięki rekomendacji

Zarówno w Polsce jak i na świecie istnieją instytucje skupiające przedsiębiorców, którzy dzięki rekomendowaniu swoich usług i produktów, nawzajem rozwijają swoje firmy. Wielu przedsiębiorców, których znam, korzysta z takiej formy prowadzenia działalności. Również mój biznes oparty jest na pozytywnych rekomendacjach. Jeden zadowolony klient powie kolejnej osobie, ten niezadowolony opowie dziesięciu. Złe wieści szybko się rozchodzą. Na dobre opinie pracuje się latami. Nieodzownym elementem budowania marki są właśnie uzyskane pozytywne rekomendacje od klientów. Dzięki rekomendacji już na wstępie nasze relacje z potencjalnym klientem są lepsze. Dzwoniąc do niego i mówiąc od kogo jesteśmy z polecenia, nasz rozmówca spodziewa się kontaktu od nas i wie w jakiej sprawie telefonujemy. Innym aspektem jest fakt, że kontaktując się z daną osobą, która wyraziła wstępne zainteresowanie naszą ofertą, mamy większe szanse na finalizację transakcji. Nie jesteśmy kolejnym sprzedawcą, który próbuje nas uszczęśliwić swoimi produktami czy usługami. Bardzo nie lubię sytuacji, kiedy w pierwszym kontakcie na przykład przez komunikatory społecznościowe otrzymuję oferty sprzedaży. Uważam, że jeszcze nikt mnie nie poznał, nie zna moich potrzeb, nie zamienił ze mną ani jednego zdania, ale on już wie, że na pewno będę potrzebowała jego produktu lub usługi. Szanuję bardzo pracę osób zajmujących się marketingiem rekomendacyjnym, ponieważ sama przez prawie sześć lat miałam okazję wykonywać ten trudny zawód. Wiele niepowodzeń, obiekcji klientów czy też nietrafiona w sprzedaż pokazało mi, jak wielką siłą są pozytywne rekomendacje w biznesie.

Warzywniak, redakcja, centrum spa – branża nie ma znaczenia

Nieważne jest, jaki rodzaj działalności prowadzisz. W każdym biznesie zadowoleni klienci i ich pozytywne rekomendacje sprawiają, że Twój biznes się rozwija w odpowiednim kierunku. Przeważone czasem kupowane warzywa i owoce, dodatek specjalny do czasopisma czy dodatkowy krem w prezencie do stosowania w domu to elementy, dzięki którym nasi klienci czują się zaopiekowani. Każdy przejaw sympatii, uśmiech na twarzy oraz prawda, zwłaszcza ta wypowiadana w słowach do klienta sprawia, że klient jest gotowy na wystawienie pozytywnej opinii o naszej firmie. Nie ma nic gorszego jak kłamstwo w żywe oczy do klienta. Po takiej rozmowie nie ma szans na to, aby klient po raz drugi nas odwiedził, a na pewno dość, że nie poleci naszych usług, to jeszcze opowie o swoich negatywnych doświadczeniach znajomym.

Dbajcie o swoich klientów. Sprawcie, aby poczuli się ważni. Traktujcie ich tak, jak sami chcielibyście być traktowani jako klienci.

Redaktor

Artykuł pochodzi z Dwumiesięcznika Business Intelligence nr 2/2020

Autor: Elżbieta Jachymczak