Prasa analogowa czy cyfrowa?
Prasa – gazeta, magazyn, czasopismo, periodyk, miesięcznik, dwumiesięcznik, kwartalnik, ogólnie – środek masowego przekazu. Każdego dnia tysiące tytułów prasowych znajduje się w Waszych rękach. Każdy czyta to, co chce, gdzie chce i jak chce. Wybór bywa różny. Kiedy potrzebujemy bieżących informacji z kraju i ze świata sięgamy po gazetę codzienną. Magazyn branżowy znajduje swoich Czytelników wśród pracowników firm, korporacji, instytucji finansowych. Często czekamy na kolejny numer naszego, ulubionego magazynu. Co wybierają Polacy – prasa drukowana czy elektroniczna? Co czytamy najchętniej? Jaka jest przyszłość rynku prasowego w Polsce? Dzięki badaniu socjologicznemu przeprowadzonemu przez redakcję magazynu Business Intelligence Elżbieta Jachymczak, dziennikarka ekonomiczna i redaktor naczelna odpowie na te i inne pytania.
Co czytamy najchętniej?
Średniorocznie wydajemy na prasę, zarówno drukowaną jak i elektroniczną, około 50 zł. To stosunkowo mało. Tylko 19% badanych wydaje na prasę od 100 do 200 zł. Myślę, że w tej grupie są osoby, które kupują prasę branżową, a ta do najtańszych nie należy. Od zawsze w moim rodzinnym domu słyszałam, że wiedza kosztuje i ja się z tym zgadzam. Dobre, wartościowe czasopismo branżowe musi odpowiednio kosztować. Badani zwracali szczególną uwagę na ilość reklam w prasie. 100% ankietowanych odpowiedziało, że akceptują tylko 1/3 reklam w stosunku do całej objętości kupowanej prasy. Jestem tego samego zdania. Im mniej reklam, a tym samym więcej rzeczowych, konkretnych treści, które pomogą rozwiązać problemy czytelnika, tym wyższa jakość magazynu. Przyglądając się temu co czytamy najchętniej, z badania wynika, że jest to prasa branżowa, ponad 60%, w szczególności czasopisma i magazyny. Najpopularniejsze tytuły to Newsweek, Forbes, Puls Biznesu i Charaktery. Gazetę codzienną kupuje tylko 7% respondentów. Dzisiaj bieżące informacje sprawdzamy w telefonie czy w komputerze. Kilkakrotnie w ciągu dnia wyskakują nam powiadomienia o tym, co się dzieje w kraju i za granicą. Dla mnie – dziennikarki ekonomicznej, prasa codzienna to najtrudniejszy rodzaj prasy, jaką wydaje się na polskim rynku prasowym. Jego częstotliwość oraz wielorakość przekazywanych informacji, praca często w nocy, zwłaszcza kiedy gazeta musi być dostarczona wcześnie rano do kiosków i punktów dystrybucji powoduje, że nie doceniamy wkładu pracy włożonego w jej przygotowanie. To dotyczy również informacji prasowych, które czytamy w sieci. Dla rozluźnienia i odpoczynku ponad 36% badanych wybiera prasę lifestylową. Sama również do niej z przyjemnością zaglądam. Każdy ma swoje ulubione – kobiety inne, mężczyźni inne. Niezmiennie wśród kobiecych dominują takie tytuły jak Elle, Twój Styl, Claudia czy Miasto Kobiet. Panowie najchętniej czytają Auto Moto, CKM i Playboy.
Co wybierają Polacy – prasa drukowana czy elektroniczna?
Przeglądając wyniki przeprowadzonego badania widzimy duże zainteresowanie wśród czytelników prasą drukowaną. Jest to dla nas miłe zaskoczenie, że prawie 60% badanych wybiera nadal wersje papierowe. W ostatnio oglądanym przeze mnie filmie z Tomem Hanksem „Maszyna do pisania” padło bardzo trafne pytanie „Wersje papierowe przetrwały setki tysięcy lat. Czy wersja elektroniczna ma szansę na to samo?” Ludzkość zmierza w stronę ogromnej cyfryzacji. Co chwila słyszymy o nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Teraz na topie jest sieć 5G. Owszem, może i wpłynie to pozytywnie na rozwój i szybkość oprogramowani komputerowych, ale czy ktokolwiek zastanawia się nad skutkami dla naszego zdrowia? Często słyszymy, że idziemy w wersje eko, oszczędzamy papier, wymieniamy go na ekologiczny lub rezygnujemy całkowicie z niego. Tylko czy nośniki wersji cyfrowych na pewno są takie eko? Czy energia potrzebna do ich wytworzenia oraz czas ich biodegradacji są optymalne dla środowiska? Odpowiedź pozostawiam każdemu z Was z osobna. Z wyników badania wynika, że kupujemy prasę nie częściej niż raz na kwartał. To cztery do sześciu numerów rocznie danego periodyku. Porównując to z nakładem prasy codziennej zakup czasopisma lub magazynu, nawet drukowanego raz na dwa, trzy miesiące sprawia, że ekologia na tym nie ucierpi. Prasa drukowana znajduje swoich odbiorców w elitarnym gronie czytelników.
Jaka jest przyszłość rynku prasowego w Polsce?
Wszyscy, jak jeden mąż napisali, że prasa drukowana skłania się ku upadkowi. Pomimo tego, że około 60% z badanych odpowiedziało, że dzisiaj kupuje właśnie taki rodzaj prasy. Zmieniające się zachowania konsumenckie pokazują, że oczekujemy wersji cyfrowych prasy, ale nie tylko. Oczekujemy również bieżących, aktualizowanych w czasie rzeczywistym informacji. Zmierzamy w stronę digitalizacji mediów. Niestety muszę się zgodzić, że w jakimś stopniu prasa wydawana cyklicznie traci na aktualności już w dniu jej wydania. Jednak należy zwrócić uwagę jakie treści znajdują się w środku. Jeśli mówimy o prasie zawierającej przepisy prawne, wydarzenia codzienne czy rozwiązania technologiczne to oczywiście tak jest. Ciężko jest przewidywać przyszłość. Nikt z nas nie ma szklanej kuli, w której wie co będzie za miesiąc czy dwa. Dlatego w mojej redakcji poruszamy tematy nie tylko bieżące, które ulegają dezaktualizacji, ale przede wszystkim wybieramy tematy ponadczasowe np. psychologiczne, finansowe czy biznesowe. Niektóre prawdy nigdy się nie przeterminują. Cieszy mnie fakt, że dla około 70% badanych właśnie te tematyki są bardzo ważne. Wasze oczekiwania wobec prasy również nie są dla mnie zaskoczeniem. Potrzebujecie wartościowych treści eksperckich, mniej reklam, zależności, ciągów przyczyno-skutkowych oraz więcej stron w pięknie ubranych kolorach.