Czy każdy biznes można prowadzić online?

episemia-koronowirus

Prowadząc własny biznes od wielu lat nauczyłam się, że dywersyfikacja ryzyka jest bardzo ważna. Stanie na czterech nogach to filozofia pozwalająca na stabilność małych i średnich firm, ale i w dużych bardzo dobrze się sprawdza. Zmieniająca się rzeczywistość zmusza nas czasem do weryfikacji podejmowanych działań, planów i wizji firmy oraz do przeniesienia działalności na online. Od dawna mówi się, że biznes jest w Internecie. W dzisiejszej sytuacji zadajemy sobie pytanie: Jak różne branże mogą poradzić sobie w obecnej sytuacji? Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności? Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

W niniejszym artykule odpowiem na te i inne pytania.

Jak różne branże mogą poradzić sobie w obecnej sytuacji?

Różne branże, żeby lepiej zobrazować możliwość prowadzenia biznesu online.

Branża gastronomiczna – restauracje, stołówki

pexels.com

Całość działalności restauracji prowadzona jest w oparciu o bieżące dostawy produktów (warzyw, owoców i półproduktów). Posiłki przygotowane są na miejscu przez szefów kuchni. Wszystko opiera się o klientów, którzy odwiedzają restaurację. Jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy nie możemy wychodzić z domu? Jak restauratorzy mogą poradzić sobie z brakiem klientów, a co za tym idzie brakiem przychodów? Skoro taka sytuacja dotyczy całego społeczeństwo to również nasi dostawcy nie mogą dostarczać nam towaru. W związku z tym koszty nieco spadną, ale nie za dużo, ponieważ pozostają cały czas koszty stałe, które czy zarabiamy czy nie należy ponieść. Propozycją na czas braku aktywności restauracji może być przeniesienie gotowania do Internetu. Być może niektórym może wydać się do dziwne, ale nie każdy potrafi gotować. Może ten czas szefowie kuchni zechcą wykorzystać na nagranie filmów jak gotować zdrowo, szybko i z dostępnych w domu produktów. Książka kucharska online to dobre rozwiązanie. Pamiętajcie, to tylko propozycja przykładowego rozwiązania.

Branża fashion – sklepy odzieżowe, projektanci mody, osobiste stylistki

pexels.com

W dzisiejszej rozmowie z jedną z Bohaterek mojej książki Olą Świąder wpadłyśmy na pomysł jak branża fashion może sobie poradzić w trudnym czasie braku spotkań osobistych. Ola jest osobistą stylistką i brafitterką. Większość swoich usług prowadzi w realu, jednak teraz skupiła się na konsultacjach online. Przegląd szafy przez Skype to bardzo dobre rozwiązanie. Analiza kolorystyczna może zostać zrobiona na kartach kolorystycznych, które są elektroniczne i gdzie po wgraniu zdjęcia możemy dopasować odpowiedni typ kolorystyczny. Projektanci mody wykorzystują ten czas na tworzenie nowych stylizacji i kolekcji. Jeśli nie teraz, to kiedy? To czas twórczego myślenia. Sklepy odzieżowe, które posiadają asortyment na stanie mogę sprzedawać go w Internecie, nawet jeśli nie mają swoich sklepów online. Jest wiele miejsc w sieci, gdzie można dokonywać transakcji. Odbiór i dostawa oczywiście w terminie, kiedy będzie możliwość wysyłki. Myślę, że każdy klient to zrozumie.

Co zrobić, żeby przetrwać trudniejsze momenty w prowadzeniu działalności?

Nie ma takiej branży, w której możemy powiedzieć, że jest najtrudniej. Każdy, kto prowadzi własną firmę zostaje dotknięty w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.

Branża budowlana – składy budowlane, deweloperzy, remonty

pexels.com

Rozpoczęta budowa domu i co dalej? Wszystko zależy od tego czy budujemy sami, czy korzystamy z firm budowlanych. Obecna sytuacja zakazuje skupisk ludzi, w celu ograniczenia ilości przypadków zakażenia. To co może zostać zrobione i nie wymaga dużej ilości ludzi, to jest możliwe do zrobienia. Znajomy, który posiada firmę remontowo-budowlaną powiedział, że płytki w łazience klienci nadal chcą, żeby im wykonywać. Decyzja o tym, czy to zrobię zależy już tylko ode mnie. Natomiast czas przestoju wykorzystuję na przejrzenie swoich realizacji, uporządkowanie ich i umieszczenie na moim profilu w mediach społecznościowych. To dobry czas na promocję siebie i swoich usług. I ja się z nim zgadzam. Jak mówi Ilona Adamska w mojej książce:

„Reklama, aby była skuteczna musi być długotrwała i cykliczna. (…)

Zdarza mi się spierać z moimi klientami, że nie wolno zawieszać działań marketingowych np. na okres wakacji, świąt czy ferii. To właśnie podczas wakacji, ferii czy świąt Twoi klienci mają czas na czytanie prasy. Jeśli uśpisz działania marketingowe na trzy miesiące, to przy dzisiejszej konkurencji na rynku Twój klient bardzo szybko o Tobie zapomni.”

Branża eventowo-szkoleniowa – konferencje, szkolenia, wykłady

To jedna z tych branż, w której działania codzienne są prowadzone równolegle w realu jak i w sieci. Moja sala szkoleniowa w obecnej sytuacji została zamieniona na platformę szkoleniową. Dobrze, że o niej pomyślałam na początku prowadzenia mojej działalności. Była „uśpiona” a teraz stała się potrzebna. Wszystkie szkolenia, warsztaty czy treningi realizujemy zgodnie z harmonogramem w wersji online. Najbliższy warsztat KOD SUKCESU W BIZNESIE odbędzie się 28 marca od godz 9 do 17 po wcześniejszym wypełnieniu kwestionariusza, który zostanie udostępniony uczestnikom przez Lidię Poradzisz z firmy Inspire Sourcing. Okazuje się, że nowa rzeczywistość znacząco obniżyła koszty warsztatu przy niezmienionej, tej samej, wysokiej jakości i wartości, jaka wynika z warsztatu. Wykłady zaplanowane na najbliższych eventach zostały przeniesione na termin późniejszy, a te, które mogły być zrealizowane online odbywają się w zaplanowanym terminie.

Czy posiadanie kilku różnych możliwości biznesowych to właściwy kierunek działania?

Jak wspominałam w #10 Biznesowych Poradach dla Przedsiębiorczych Kobiet stanie na czterech nogach, to filozofia, która bardzo pomaga w prowadzeniu biznesu. Dziękuję Sieci Przedsiębiorczych Kobiet za przekazanie mi tej wiedzy w Programie Akceleracyjnym „Biznes w Kobiecych Rękach”, w którym miałam przyjemność uczestniczyć, i w którym powstała moja redakcja i wydawnictwo, a w nim moja książka „69 Biznesowych Porad dla Przedsiębiorczych Kobiet”.

Branża dziennikarska – media, radio, gazeta, telewizja

Media były, są i będą. Jakakolwiek forma przekazywania informacji zawsze będzie istniała. Dziennikarze radiowi i telewizyjni w obecnej sytuacji mają nawet więcej pracy niż zazwyczaj. Społeczeństwo potrzebuje PRAWDZIWYCH I RZETELNYCH informacji. Media są nam bardzo potrzebne, ale tylko te, które wiarygodnie przekazują najnowsze doniesienia z kraju i ze świata. Jako dziennikarka ekonomiczna cały czas śledzę na bieżąco sytuację, nie ulegając panice, a informacje czerpię tylko z wiarygodnych serwisów. Sama dzielę się wiedzą o sytuacji ekonomicznej. Analizuję i wysuwam wnioski, z których moi czytelnicy mogą korzystać. W kolejnych moich artykułach znajdziecie prognozy oraz perspektywy ekonomiczne. Jak będzie mogła wyglądać sytuacja gospodarcza w kraju po uspokojeniu się aktualnej sytuacji. Bądźcie na bieżąco.

Branża finansowa – instytucje finansowe i ubezpieczeniowe

pexels.com

Jak już zrobiło się źle, to pierwszą myślą, która się pojawiła u wielu osób, to ta, czy moje finanse są bezpieczne oraz czy mam dobre ubezpieczenie. Sabina Olesiak, Agent Ubezpieczeniowy, Bohaterka mojej książki mówi tak: „Jestem dumna z tego, że moi klienci mają ubezpieczenie na „wagę złota”, że w sytuacjach kryzysowych, (…) nie muszą martwić się o przyszłość swoich bliskich, (…) ani o źródło finansowania kosztów leczenia. Swój zawód Agenta Ubezpieczeniowego wykonuję z DUMĄ i PASJĄ. To na moich barkach leży odpowiedzialność za rozmowę i pomoc tym, których życie postawiło przed bardzo trudnym wyzwaniem.” Odpowiednie zabezpieczenie w postaci polisy ubezpieczeniowej pozwala nam spać spokojnie. Obecnie agenci ubezpieczeniowi oraz pracownicy instytucji finansowych pracują zdalnie. Prowadzą rozmowy z klientami a uszyte na ich miarę rozwiązania dostarczają w formie mailowej. Dziękuję Sabinie, że zadbała o moje bezpieczeństwo i idealnie dopasowała polisę do moich potrzeb. Jako bankowiec z ponad 13-letnim stażem rekomenduję płatności bezgotówkowe. System finansowo-bankowy jest stabilny. Gorszy byłby wirus, który buszowałby w Internecie.

Uważajcie na pojawiające się nieprawdziwe sms-y, wiadomości, w których ktoś prosi Was o przelew nawet najmniejszych kwot. Sama kilka miesięcy temu padłam ofiarą takiej korespondencji, gdzie straciłam niemałe pieniądze.

Jak widać, w dobie chwilowego spowolnienia, można przenieść swój biznes do sieci. Wszystko zależy od naszej kreatywności, chęci do działania, naszego optymizmu oraz wiary w lepsze jutro.

„Jedyną stałą w życiu jest ZMIANA” – Heraklit z Efezu